Hvordan velge riktig ladekabel

Lurer du på hvordan du velger riktig ladekabel til bilen din? Det viktigste er å sikre at du har en ladekabel med riktige kontakter.

HVA ER TYPE 1 OG TYPE 2?

«Type» er en betegnelse på forskjellige generasjoner av støpsler / plugger brukt til AC lading av elbiler. Hovedsakelig er biler fra 2018 og nyere som er levert i Europa produsert med type 2 ladekontakt. Eldre biler og biler produsert i Asia og Nord Amerika er levert med type 1 ladekontakt.

TYPE 1 STØPSEL / PLUGG OG KONTAKT

Type 1 standarden støtter kun lading på 1-fase som gir maksimalt ladeeffekt på inntil 7,4kW (32A / 1-fase / 230V). Standarden er hovedsakelig brukt på bilmodeller fra Asia. Eksempelvis bruker Nissan LEAF (1.gen) og Kia Soul EV denne ladekontakten og -støpselet.

TYPE 2 STØPSEL / PLUGG OG KONTAKT

Type 2 er utviklet for det europeiske strømnettet (TN-S) for vekselstrøm (AC) og har en ladeeffekt opptil 43 kW (400V, 63A). Type 2 ladekabelen har enten 3 ledere (1 fase) eller 5 ledere (3-faser). I tillegg til «N-leder», finner du også L1, L2 og L3 (3-fase). Type 2 ladekabel med 4 ledere kan lade bilen med en trippel kapasitet (3 fase). Ladekapasiteten er på henholdsvis 3,7kW (16A) og 7,4kW (32A) for 1-fas, og 11kW (16A) og 22kW (32A) 3-fas.

De fleste biler som produseres i Europa blir levert med denne kontakten, inkludert Tesla sine biler i Europa. Biler med denne kontakten blir ofte også levert med mulighet for hurtiglading i form av Combined Charging System (CCS). Unntaket er Tesla sine elbiler som også benytter type 2 kontakten til hurtiglading via sitt «SuperCharger» nettverk, ettersom de har en modifisert utgave av samme støpsel og kontakt. Eksempelvis bruker biler som VW e-Golf, BMW i3 og Tesla Model S denne ladekontakten og – støpselet. De fleste offentlige ladestasjoner er utstyrt med en type 2 kontakt.

TRENGER JEG TYPE 1 ELLER TYPE 2 LADEKABEL?

Ved å sørge for at ladekabelen minst støtter maksimal støttet ladeeffekt i elbilen, vil du være sikker på at ladekabelen Elbiler og plug-in hybrider leveres med enten med type 1 eller type 2 ladekontakt i bilen. Det er dette som bestemmer hva slags ladekabel du trenger. Ved lading fra en ladestasjon / ladeboks vil ladekabelen alltid ha en type 2 støpsel til ladestasjon (f.eks. offentlig ladestolpe/stasjon) og det er kun støpselet mot bilen som vil enten være type 1 eller type 2.

For eksempel:

Nissan LEAF har en type 1 ladekontakt i bilen, og trenger dermed en type 2 støpsel (til ladestasjonen) og type 1 støpsel til bilen (Type 2 til type 1)
Volkswagen e-Golf har en type 2 ladekontakt i bilen, og trenger dermed en type 2 støpsel til ladestasjon og type 2 støpsel til bilen (Type 2 til type 2)

STRØMSTYRKE OG FASER: 16A ELLER 32A? 1- ELLER 3-FAS?

Antall ampere (16A eller 32A) og antall faser (1- eller 3-fas) definerer hvilken effekt ladekabelen kan levere. Desto høyere ampere og flere faser, desto høyere effekt. 3-fas ladekabler støtter lading fra både 1-fas og 3-fas. På samme måte kan 1-fas ladekabler brukes mot strømkilder med 3-fas, dog vil den kun kunne trekke fra 1-fase og dermed gi lavere effekt. Generelt sett anbefaler vi å anskaffe en 32A ladekabel slik man har minst mulig begrensninger og er mest mulig fremtidsrettet. Grunnen til dette er at Type 1 kun støtter 1-fas, mens type 2 støtter både 1- og 3-fas.